הורים, חברים וחברות,

הבוקר התעוררנו ליום עם שמש מלטפת בביאליסטוק. אחרי ארוחת הבוקר, העמסנו את כל מטלטלינו על האוטובוסים ונסענו אל מחנה ההשמדה טרבלינקה. במחנה זה הושמדו באופן שיטתי כ-800,000 איש, נתון בלתי נתפס (שיא ההרג היה 17,500 בני אדם ביום!). הגרמנים חיסלו לחלוטין כל זכר מהמחנה וכיום נמצאת בשטח אנדרטה המשאירה את כל שהתרחש ליד הדמיון. באנדרטה נמצאות אלפי אבנים עם שמות הקהילות היהודיות שמתוכן נרצחו יהודים. ערכנו טקסים קבוצתיים והחניכים הצטלמו עם האבנים הנושאות את שם הקהילה של בני משפחותיהם שנספו.

משם חזרנו אל וורשה וביקשנו להגיע לאחת הפסגות של המסע. הקדשנו את חלקו האחרון של המסע לסיפורם של גיבורי מרד גטו וורשה, חברי תנועות הנוער ועוד.  הלכנו במסלול הגבורה, בדרכם של גיבורי האי"ל, גיבורי וגיבורות מרד גטו ורשה. למדנו על אופיים של אותם צעירים, על ההתעקשות להתבונן על המציאות בעיניים מפוקחות והתפעלנו מיכולתם להוביל תנועה ועם אל עבר עתיד אחר, שונה, מורד ומחדש.

את מסלול הגבורה התחלנו ב"אומשלגפלאץ"- כיכר השילוחים, שמענו על האקציות (גירושים) לטרבלינקה ועל המציאות ההישרדותית שהם חוללו בקרב יהודי הגטו. המשכנו להסתובב ברחובות הגטו והגענו אל בונקר הפיקוד של האי"ל ברחוב מילא 18, שם התבצרו אחרוני המורדים בפיקודו של מרדכי אנילביץ'. לוחמים אלו ניהלו קרב עיקש במשך שלושה שבועות כנגד צבא נאצי חמוש ומיומן, הפתיעו ועיכבו מאד את הגרמנים שהחליטו לסגור במהרה את הגטו וניסו לסיים את הקרב בהקדם האפשרי. הגרמנים נכנסו עם טנקים ועם הכלים הכבדים ביותר שלהם אל תוך הגטו. הם החלו לשרוף בניין אחרי בניין בתקווה לחסל את כל היהודים שנותרו. כאשר גילו הגרמנים את הבונקר, שם הסתתרו אחרוני הלוחמים,  הם החלו להחדיר לשם רימונים ואש, אחרוני הלוחמים והלוחמות יצאו דרך תעלות הביוב אל מחוץ לשטחי הגטו.

סיפור גבורתם אינו תם בכך. רבים מהלוחמים הצטרפו אל הפרטיזנים ואל המחתרת הפולנית שנלחמה בגרמנים. חלק כמובן גם עלו ארצה והמשיכו במאבק ליצירת חברה טובה יותר בארץ ישראל.

חווקה פולמן רבן ז"ל, חברתנו  שנפטרה לפני כחמש שנים, אמרה שנים רבות לאחר המרד, עם המבט לעתיד: "עזרה לנו האמונה והתקווה שהעולם החדש יהיה אחר; שבארץ שלנו, בישראל, החברה תהיה צודקת, מוסרית, טהורה ובה ישמר צלם אדם בכל התנאים ובכל המצבים. חלמנו על שלום – סוף סוף שלום. היו געגועים לזה והיה חלום. בשם הלוחמים מאז אני קוראת לנוער שלנו: שימרו על החלום, טפחו אותו, היאבקו עבורו".

אנו מצטרפים לקריאתה של חווקה ומוסרים לבני ובנות הנוער מסר זהה: עשו ופעלו למען עתיד טוב יותר לחברה הישראלית ולעולם כולו.

לסיכום, ערכנו טקס סיום משלחתי מרגש באנדרטת רפפורט שבו קראו חניכי המשלחת דברים שכתבו במשך המסע ועוד טקסטים מכוננים. שרנו והתרגשנו עימם ויחד הצטלמנו לתמונה המסורתית. צפו בסרטון

יישר כח גדול לכל החניכים והחניכות, המדריכים והמדריכות, רופא המשלחת וכל מי שלקח חלק בפרוייקט המורכב הזה! הכוח לשנות נמצא בידינו - בואו נעשה חברה טובה יותר ועולם טוב יותר!